Після того, як 25 грудня офіційно визнали державним виідним, користувачі соцмереж відреагували активним обговоренням цього питання. Щоб роз’яснити ситуацію, а саме особливості календарів і відповідно дати святкови днів програма Живого ТБ “Добра розмова” запросила у студію богословів о. Василя Рудейка та о. Руслана Греха. ДивенСвіт підготував для вас найцікавіше із цієї зустрічі.
Насправді все просто. Загалом йдеться не про польське Різдво, українське Різдво, а про те, щоб дати церковного календаря збігалося із астрономічним. Люди завжди відслідковували час за астрономічним рухом. Як на мене, то в цьому випадку держава випередила Церкву.
Велика проблема – у незнанні людей, багато хто би хотів відстояти свою позицію хоч не розуміє походження одного та іншого календаря.
Юліанський календар був впроваджений декретом Юлія Цезаря в 46 році до народження Христа і Римська імперія обслуговувалась ним до свого падіння. Деякі церкви користуються ним дотепер. У 16 столітті було зауважено, що календар має похибку і на даний момент цей календар відстає від астрономічного календаря на 13, 5 днів і таким з кожним роком все більше. Календарі можуть мати похибку і їх треба адаптувати до якихось Богом закладених циклів. Тут варто йти за правилом: кесарю – кесареве, Богу – Боже.
Григоріанський календар не був запроваджений Папою із просто якогось суб’єктивного бажання, просто була потреба уніфікувати календар за астрономічним літочисленням.
Питання зміни дати святкування Різдва дуже непросте і воно не може мати раптового вирішення. Мусить бути проведена підготовка, і вона має бути централізованою. Бо найлегше створити новий конфлікт, однак це нікому не потрібно. Зараз по-різному святкують, наприклад, в Канаді: одна парафія перейшла на новий календар, інша ні. Та не знаю, чи це доцільно у нас.
В більшості випадків ми дискутуємо, не маючи жодних аргументів для тверджень. Варто провести всеукраїнське опитування, щоб отримати якісні результати. І лише тоді ми можемо про щось говорити і випрацювати бачення цієї проблеми і чи є це насправді проблемою взагалі. З голосування депутатів стало зрозуміло, що є потреба змін. Мотива, щоправда, можуть бути різні. Спершу – опитування, вже тоді – просвітницька робота, щоб люди розуміли – чому і навіщо відбувається перехід. Ще з часів Володимира Великого наша Церква взорувалась на матірню Константинопольську Церкву. Насправді більшість православних помісних Церков святкують Різдво за Григоріанським календарем.
Якщо буде розуміння і висвітлення цього питання, то помаленьку еволюційним методом суспільна свідомість мала би зростати щодо питання зміни календаря. Це питання давно назрівало. Ми й зараз поділені: римо-католики, протестанти святкують окремо, наприклад, від греко-католиків. І тоді постає питання, як святкувати той же Новий рік, якщо ми свідомі християни.
Варто визнати, що наше суспільство поділене і кожен боїться зробити перший крок, ми завжди мислимо уявною єдністю і те, що ми святкуємо Різдво в один день не спрямовує до сопричастя церков. Якби хоча б одна церква візантійського обряду зробила би це! Що сталося? Перший крок зробила держава і це сором – ми не змогли це зробити, а першою вдалась до цього держава.
Що робити вірним візантійського обряду 25 грудня? Вдавати, що цей день несвятковий, привітати своїх друзів, які святкують, піти до храму? Думаю, що Українська Греко-Католицька Церква насправді має зробити перший крок до того, стати рушієм, щоб уніфікувати дату святкування, виправити помилку календаря, створеного навіть не у християнському Римі.
За матеріалами ефіру Живого ТБ “Добра розмова” за участю о. Василя Рудейка та о. Руслан Грех
https://www.facebook.com/radio.voskresinna/videos/1959044911013213/